رولزرویس گوست، ارابه سوپرلوکس بریتانیایی
انوره دو بالزاک، نویسنده مشهور قرن نوزدهم فرانسه، در رمان خود «زنبق دره»، اینگونه انگلیسیها را، از زبان یکی از شخصیتهای اصلی این داستان وصف نموده است:
«انگلستان از دانش زندگی به حد اعلی برخوردار است و میتواند از کوچکترین تکهپارههای ماده استفاده کند. ازاینرو کفش دمپایی آنجا نرمترین کفش دنیا است… گنجهها روکش چوب سدر دارد و خوشبو است، در آنجا در ساعت معین چای خوشطعمی میریزند که چنان ماهرانه بستهبندی شده است که گردوخاک در آن راه نمییابد؛ از همان اولین پله تا آخرین زوایای خانهها را قالی کوب میکنند، دیوارهای زیرزمین را برس میکشند…فنرهای کالسکه را نرم میسازند، مختصر، ماده را بهصورت میوهای آبدار و نرم و مغذی و شفاف و پاکیزه در میآورند که روح در میان آن زیر بار لذت و کامرانی از پای در میآید و..»
پس از طی دو قرن از این توصیف شاعرانه، شاید بتوان “رولزرویس” را جلوهای از همان روحیه مادی و ناسوتی بریتانیاییها به شمار آورد، نرم، عالی و باشکوه و…و به قول معدودی از دوستداران و شیفتگانش، بهترین و منحصربهفردترین خودروی روی کره زمین!

درباره کمپانی رولزرویس و شاهکارهایی که به دنیا ارائه داده است مطالبی بیشمار شنیدهایم و البته این کمپانی از تاریخچه پرباری هم برخوردار است که فعلاً از آن درمیگذریم.

در حال حاضر، از معدود ساختههای این شرکت مدل گوست (GHOST) نام دارد که در زبان انگلیسی به معنای «روح» یا «شبح» است و از لحاظ اندازه هم قدری کوچکتر از مدل سوپرلوکس فانتوم میباشد. نسخه کانسپت این خودرو، برای نخستین بار، در ماه آوریل سال 2009 میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای چین پا به عرصه وجود نهاد. کد این کانسپت هم 200 EX بود. نسخه نهایی و تولیدی آن نیز، در اواخر همین سال و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان معرفی شد. ناگفته نماند که نام “گوست”، بهافتخار مدل سیلور گوست بر روی این مدل نهاده شد. سیلور گوست، اولین محصول تولیدی کمپانی رولزرویس بود و در سال 1906 میلادی به بازار معرفی شد. مدل اتاق کشیده گوست (EXTENDED WHEELBASE) نیز، در سال 2011 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. این نسخه از افزایش طولی معادل 17 سانتیمتر نسبت به نمونه عادی آن برخوردار است.

طراحی بدنه این خودرو توسط آندریاس ترنر (ANDREAS THURNER) صورت پذیرفت و طراحی درونش را هم چارلز کلدهام (CHARLES COLDHAM) عهدهدار شد. در سال 2014 میلادی، نسخه فیسلیفت این خودرو به بازار معرفی شد که نسبت به مدل اولیه این خودرو، دستخوش برخی از اصلاحات ظاهری و تزیینی گردید و بهعنوان سری دوم گوست روانه بازارهای جهانی شد.

چندی پیش، نسخه دوم این خودرو توسط سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا، مورد تست و بررسی قرار گرفت که برگردان متنش را در ذیل تقدیمتان میکنیم.
مقدمه
امتیاز کلی این خودرو: 4 از 5
رولزرویس گوست یکی از لوکسترین و راحتترین خودروهای روی جاده است.
ممکن است که «گوست» در مکان پایینتری نسبت به فانتوم جای گرفته باشد ولی با هر استاندارد متعارفی، این خودرو، اوج تجمل (LUXURY) بر روی چهار چرخ به شمار میآید.

هماینک نیمی از چرخه تولید مدل گوست سپری شده است و طراحی و کیفیت درونش به نحو ظریف و ماهرانهای بهبود یافته است. گیربکس 8 دنده خودکار این خودرو با عملکردی نرم و ابریشمین و با مدد گیری از سامانه هدایت ماهوارهای، دنده مناسب را برای هدایت آن در مسیری مستقیم تدارک میبیند. علیرغم سایز و اندازه این خودرو و هیکل دو و نیم تنیاش، پیشرانه 12 سیلندر V شکل و 6.6 لیتری آن، که سرمنشأ آن هم از بامو است به نحو شگفت و تکاندهندهای به او سرعت میبخشد. این خودرو بر روی پلتفرم کشیده بامو سری 7 تکوین یافته است و قادر است بر روی زمین، سرعت فوقالعادهای توأم با راحتی و کیفیت سواری بیهمتایی برای سرنشینان خود مهیا کند. با آنکه این خودرو تظاهری به اسپرت بودن نمیکند ولی در عین حال هم قادر نیست که بر وزن بالایش در سر پیچها سرپوش نهد. بهطور ساده میتوان آن را نرمترین وسیله نقلیه برای حرکت از نقطه A به نقطه B بهحساب آورد.

پیشرانه، عملکرد و رانندگی
امتیاز خودرو از این بخش: 4 از 5
این امر شرمآور است که بخش شایان توجهی از مالکین این خودرو تنها در صندلی عقب آن مینشینند – راندن آن را به رانندهشان واگذار میکنند – زیرا هر چه باشد این خودرو یک وسیله نقلیه عالی برای سواری و راندن است. شما در رولزرویس گوست، در موضع بالایی جای میگیرید و یک چشمانداز عالی از ناحیه جلو و عقب هم در اختیارتان است و از سویی، کاپوت بلند آن نیز تا دوردستها امتداد مییابد.

فرمان لاغر و استخوانی این خودرو که کهنه و محافظهکارانه هم به نظر میرسد، به طرز لذت بخشی در دستانتان جای میگیرد و با آنکه بازخورد چندانی از پیچوخم درون جاده منتقل نمیکند ولی روی هم رفته، خوب و کامل احساس میشود و این امکان را هم برایتان فراهم میکند که با تکان دادن مچ دست، بهراحتی تغییر مسیر دهید. پیشرانه این خودرو در پسزمینه خود، عاری از هر نوع سر و صدایی است و تقریباً هیچ آوایی از آن شنیده نمیشود؛ حتی اگر تماماً هم از پای راست خود برای گاز دادن به آن بهره گیرید. فقط کافی است که پدال گاز این خودرو را به کف آن بفشارید، آنگاه خواهید دید که پیش از آنکه با هشداری از جاده خارج شوید، نوک دماغه آن بهسوی آسمان سیر کند.

سیستم فنربندی این خودرو به نحو درخور و شایستهای، نرم و انعطافپذیر است و بهگونهای شناور بر روی سطوح جادهای روان میگردد. برای آن دسته از افرادی که خواهان ارتقاء خصوصیات دینامیکی و رانندگی در این خودرو هستند، یک پکیج انتخابی جهت سفت نمودن فنربندی این خودرو و سرعت بخشیدن به فرمان آن وجود دارد، ولی ما آن را اصلاً به شما توصیه نمیکنیم و دلیل سادهاش هم این است که از آنچه که گوست به بهترین نحو انجام میدهد، میکاهد، سرنشینانش را نازپرورده میکند و نمیگذارد که در سر پیچها به این سو و آن سوی پرتاب شوند (- کنایه از نرمی فوقالعاده سیستم تعلیق این خودروست).
مصرف سوخت، خروجی گاز CO2 و هزینههای جاری
امتیاز خودرو از این بخش: 2.5 از 5
خریداران و مالکین یک خودروی رولزرویس، عمدتاً شامل افرادی هستند که ثروت بسیار زیادی را به چنگ آوردهاند. خبر خوبی هم که دراینباره وجود دارد آن است که، این خودرو از بهای دستدوم عالی در هنگام فروش مجدد، برخوردار است. اما این امر هم انتظار میرود که برای جایگزینی قطعات و اجزای مصرفیاش همچون تایرها و ترمزها، سخاوتمندانه خرج کنید.
بنا بر ادعای کمپانی رولزرویس، مصرف سوخت و خروجی گاز CO2 در این خودرو، به ترتیب معادل 13.99 لیتر در صد کیلومتر و 327 گرم در کیلومتر است. درواقع، بعید است که آمار و ارقامی که از طرف سازنده آن اظهار شده در عمل واقعیت داشته باشد. با این وجود شاید این میزان از مصرف در رانندگیهای متوسط، محتمل باشد. با وجود یک مخزن سوخت بزرگ 82 لیتری که در این خودرو تعبیه شده است، بهصورت تئوری میتوان مسافتی معادل 600 کیلومتر را با یک باک پر آن طی نمود.
این خودرو، از یک گارانتی چهار ساله و بدون محدودیت کیلومتر برخوردار است که تمامی سرویسهای دورهای آن را دربر میگیرد و این شامل هزینههای متعارف خودرو هم میشود و همچنین این خودرو از یک پکیج سرویس کنار جادهای هم برخوردار است که از حجم خوبی از خدمات بهره میبرد.

درون کابین، طراحی و تکنولوژی
امتیاز خودرو از این بخش: 3.8 از 5
رولزرویس گوست قادر نیست که با حضور جادهای فانتوم مقابله کند ولی هنوز هم یک خودروی مجلل و باشکوه در جادههای عمومی به نظر میرسد. اگر شما خواهان مورد شیکتری هستید، هیچ گزینهای جز مدل دو درب کوپه ریث (WRAITH) وجود ندارد، اما برای بیشتر افراد، مدل گوست مملو از جاذبهها و تأثیرات بصری میباشد.
در قسمت جلوی این خودرو، یک جلوپنجره پهن (رولزرویس) جای گرفته است و به همراه یک مجسمه جمعشو به نام روح شادی (SPIRIT OF ECSTASY) که بر روی کاپوت آن نصب شده است، جریان هوای پیش رو را میشکافد. جهت عمل فیسلیفت، جلوپنجره آن به میزان 30 میلیمتر بالا آورده شد و چینهای جدیدی هم در مرکز کاپوت و به سمت پایین آن ایجاد گردید (مجسمه هم طوری طراحی شد که گویی دنبالههای مه و بخار بر روی بالهای آن روان شده است). علاوه بر آن، چراغهای LED جلو هم پهنتر و باریکتر نسبت به قبل شدند.
درون کابین این خودرو، مملو و سرشار از بخشها و اجزای پیچیده در چرم، کروم، آلومینیم برس خورده و روکشهای چوبی است. بسته به اولویت شخصیتان، هماکنون این موارد به نگهدارندههای ران سرنشینان هم توسعه یافته است. هرچند که، دو صندلی جداگانه و منفرد عقب این خودرو جهت خلق محیط و اتمسفری دوستانه کمی نسبت به هم کج میشوند، جزییات لوکسی شامل مهره گردان با شفافیت کریستالی (CRYSTAL-TOPPED ROTARY KNOB) و نیز قالیهای با پرزهای عمیق که نوازشگر کفشهایتان است، نیز، در این خودرو تعبیه شدهاند.
توضیح: مجسمه روح شادی (SPIRIT OF ECSTASY) از نامهای دیگری همچون امیلی (EMILY) و بانوی نقرهای (SILVER LADY) و بانوی پرنده (FLYING LADY) نیز برخوردار است. این مجسمه، از بدو تولید خودروهای رولزرویس، زینتبخش پیشانی آن بوده است. ناگفته نماند که خود طرح جلوپنجره رولزرویس هم بنا به قولی شایع، برگرفته از دربهای معبد باستانی ” آمون ” در مصر است!
قابلیت کاربردی، راحتی و فضای صندوقعقب
امتیاز خودرو از این بخش: 3.5 از 5
همانطور که از چنین خودروی لوکسی انتظار دارید، رولزرویس هیچ نوع مضایقهای از بابت ارائه فضای داخلی و یا جای بار و اشیاء، انجام نداده است. راننده و سرنشینان هم فضای زیادی از بابت سر و آرنجهای خود در اختیار دارند. گرچه بیشتر این احتمال میرود که فضای پشتی آن تنها توسط دو سرنشین مورد استفاده قرار گیرد، که در این بین نیز، استراحتگاه میانی دست را هم خواباندهاند، ولی در مواقع لازم، فضای مورد نیاز برای نشستن سه نفر سرنشین بزرگسال در عقب آن وجود دارد.
مدل کشیده (فاصله بین دو محور بلند) این خودرو حتی دارای جای پا بیشتری است و شما برای آنکه از بخش اعظم فضای موجود در آن بهره گیرید به قامت بسیار بلندی نیاز دارید. دسترسی به بخش عقب این خودرو هم سهل و آسان است و از این لحاظ باید قدردان دربهای لولایی آن بود که بهصورت 90 درجه باز میشوند و این امکان را برایتان فراهم میکند بهراحتی وارد آن شده و یا موقرانه از آن خارج گردید.

صندوقعقب این خودرو، از حجم قابل توجه 480 لیتری برخوردار است که معادل 20 لیتر کمتر از بامو سری 7 است. اما این حجم، برای آنکه چمدانها و باروبنههای خود را از دیدگان دیگران محفوظ دارید، بیش از حد خود کافی است. چنانچه خودتان با این خودرو رانندگی نمیکنید، این موضوع از اهمیت چندانی برخوردار نیست، این موضوع هم مربوط به سایز و ابعاد رولزرویس گوست است که مانور با آن را در پیرامون شهرها دشوار میکند و در جادههای خارج از شهر، شما همواره مجبورید که خودروی خود را جهت عبور خودروهای دیگر کنار بکشید.

قابلیت اطمینان و ایمنی
امتیاز خودرو از این بخش: 4.5 از 5
هر خودروی رولزرویس با استانداردهای بالایی ساخته میشود و بدیهی است که در این میان، کمابیش مشکلاتی هم در زمینههای مکانیکی و تزیینی بروز کند. سرمنشأ تمام بخشهای مکانیکی رولزرویس از بامو است که متعاقب آن توسط این شرکت (رولزرویس) تحت مهندسی مجدد قرار میگیرند. همه آنها (تولیدات رولزرویس) از مزیتهای وجودی خودروهای تولید انبوه بهرهمند هستند و وجود همین مسئله به رفع هر نوع عیب و ایرادی کمک میکند.
چنانچه خرابی برای خودروی شما رخ دهد، سرویس مشتریان رولزرویس به سرعت و بدون هیچ دردسری به رفع آن اقدام خواهد نمود و در فاصله بین تعمیرات هم، یک خودروی جانشین در اختیارتان قرار میدهد. اما چنانچه تشخیص داده شود که عیب مربوطه نیاز به تعمیر و یا جایگزینی قطعات دارد، آنگاه رفع آن گران و هزینهبر خواهد بود.
همچنین حجم عظیمی از سامانههای ایمنی هم در این خودرو وجود دارد، همچون تعدادی کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سامانه کمکی کنترل پایداری در سر پیچها، سامانه کنترل دینامیکی لغزش خودرو، ترمزهای ضد قفل، که همه آنها در کنار یکدیگر، این خودرو را به ایمنترین وسیله نقلیه جهت ترابری مبدل نمودند.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOEXPRESS»
کیفیت داخل (کابین)
طراحی جسورانه
پیشرانه نرم
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOEXPRESS»
بهای نجومی
مصرف سوخت
سایز خودرو در جادههای باریک

مشخصات فنی رولزرویس گوست
نوع پیشرانه: 12 سیلندر،48 سوپاپ با دو میلسوپاپ در بالای هر سیلندر
حجم موتور: 6596 سیسی
توان: 563 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه
گشتاور: 780 نیوتنمتر در 1500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 4.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت (غیررسمی)
نوع گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF
کد گیربکس: ZF 8HP90
مصرف سوخت ترکیبی: 13.6 الی 14 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف میانگین سوخت در حومه شهر: 21.2 لیتر در هر صد کیلومتر
سیستم فنربندی جلو و عقب: مستقل، اتصالات چندگانه (MULTI LINK) به همراه کمکفنرهای گازی، میله متعادلکننده (STABILIZER BAR)
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: 5399/1948/1550 میلیمتر (نسخه عادی) و 5569/1948/1550 میلیمتر (نسخه اتاق کشیده)
فاصله بین دو محور: 3295 میلیمتر (نسخه عادی) و 3465 میلیمتر (نسخه اتاق کشیده)
وزن: 2360 الی 2460 کیلوگرم
حجم مخزن سوخت: 82 لیتر
گنجایش صندوق بار: 480 لیتر
سایز تایرهای جلو و عقب: 225/50 R 19 103Y (نسخه پایه)

ایمنی
کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی
سیستم ترمز ضد قفل ABS (چهار کاناله)
سیستم کمکی ترمز EBA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل لغزش TCS
سامانه کمکی کنترل پایداری خودرو در سرپیچها CBC
سامانه ایمنی پس از برخورد POST-COLLISION SAFETY SYSTEM
کمربندهای ایمنی سه نقطهای + پیش کشنده در جلو و عقب
تایرهای خودرو از نوع RUN FLAT
نگهدارنده صندلی کودک
و…
تجهیزات رفاهی (نسخه پایه سفارش امریکا)
تنظیم صندلی راننده و سرنشینان در ده جهت به همراه حافظه
گرمکن چند سطحی صندلی سرنشینان (MULTI-LEVEL HEATING PASSENGER SEATS)
پوشش چرمی صندلیها + تنظیم برقی نگهدارنده کمر صندلیها
نمایشگر دمای محیط خارج به همراه قطبنما (COMPASS)
ریموت رها کننده درب صندوقعقب
ریموت عملگر پنجرهها
کروز کنترل (کلید آن بر روی فرمان)
سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین دید عقب
گرمکن آینههای جانبی + تنظیم خودکار زوایای آن هنگام حرکت خودرو به عقب
سطل برای صندلیهای جلو + نگهدارنده فنجانها
تریم چرم، چوب و آلومینیم برای کنسول میانی، روی دربها و سطوح داشبورد
آینههای الکتروکرومیک داخل
شیشه عقب بخارزدا
چراغ مطالعه در قسمت جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک چهار ناحیهای + کانال تهویه برای سرنشینان عقب
تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو ماهوارهای AM/FM + پورت USB و AUX + هندزفری و اتصالات بلوتوث و سامانه اینترنتی WiFi
16 عدد اسپیکر (بلندگو) + 2 عدد ساب ووفر با خروجی 600 وات
سیستم هدایت ناوبری و سامانه فعالسازی آن توسط صوت
حسگر باران تناوبی
ریموت فرستنده از راه دور (درب گاراژ، سیستمهای ایمنی و……)
خروجی برق 12V
چراغهای جلو تطبیقی
سیستم کنترل فشار باد لاستیکها (TPMS)
شوینده پرفشار چراغهای جلو
چراغهای روشنایی در روز (DAY TIME) + تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو در هنگام غروب و هوای مهآلود
و…
برخی از آپشن های سفارشی رولزرویس گوست هم بدین ترتیب است:
سقف پانوراما – سامانه دوربین (بخش کناری و عقب خودرو با چشمانداز عالی) – مجسمه روح شادی از جنس طلا – رینگهای 20 اینچی از جنس آلومینیم فورج و کاملاً پولیش خورده – رنگ نقرهای براق و جلا داده شده کاپوت – میزهای پیکنیک روکشدار – پرده جداکننده بخش جلو و عقب – پردههای پنجرههای کناری – فرمان رنگی – ماساژور صندلیهای جلو – محفظه سردکن (COOL BOX) در بخش عقب – سیستم صوتی سفارشی رولزرویس – دیسک ترمز از جنس سرامیکی – مجسمه روح شادی نورانی و انواع و اقسام پوششهای چرمی و چوبی و سامانههای مدرن تکنولوژی به سفارش مشتری و…..
قیمت
در بریتانیا: 222,888 پوند (قیمت پایه)
در امارات: 1,085,000 الی 1,400,000 درهم
در آمریکا: 289,250 دلار (قیمت پایه)
دیگر منابع:
ROLLS-ROYCE MOTORS.COM
HROWEN.CO.UK
EDMUNDS.COM
WIKIPEDIA.COM